Bangkok vanaf de fiets - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Saskia Kampen - WaarBenJij.nu Bangkok vanaf de fiets - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Saskia Kampen - WaarBenJij.nu

Bangkok vanaf de fiets

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

26 Januari 2016 | Thailand, Bangkok

Voor dag 2 hadden we een bike-tour bij Co van Kessel geboekt.
Je krijgt dan om 6:30 een wakeup call van je hotel, en dat is heftig - kan ik je vertellen.

Eenmaal aan het ontbijt zag ik al dat ik gelukkig niet de enige was, die last had van slaaptekort. Leek wel een scene uit The Walking Dead, zo zag iedereen er uit.

De biketour van Co van Kessel is een echte aanrader.
Hoe raar is het om midden in Bangkok, in het Nederlands ontvangen te worden? Ik vond het echt een beetje raar.
We zouden gaan fietsen met een groep van 30(!) man, en dat is best veel. Dus: regels.
1. We fietsen achter elkaar aan, niet naast elkaar.
2. Slakkentempo
3. Oversteken wordt geregeld door de medewerkers, daar moet je goed naar luisteren.

Er gaan dus vier of vijf Thaise mensen, Engelssprekend, mee met de hele rit. Deze mensen hebben kennelijk, gewoon om het Hollandse er in te houden, wat Nederlandse woordjes geleerd.
Je fietst dus regelrecht door Chinatown heen en hoort dan ineens "OPSCHIETEN, OPSCHIETEN" of "FIETS MAAR DOOR, FIETSEN!"
Ook fijn was dat ze begrepen dat we allemaal zwaar toerist zijn en gewoon foto's willen van deze hele belevenis.
"FOTOMOMENT" riep een mini Thais vrouwtje op een brug. Heel de stoet op de rem en om de beurt camera's afgeven zodat er foto's gemaakt konden worden. Al met al heel grappig.

Het fietsen zelf was ook gewoon heel tof, je ziet echt een compleet ander beeld van de stad.
Wij gingen dwars door Chinatown heen, allerlei achterstraatjes, marktjes, bruggetjes en volgens mij zijn we zelfs door woonkamers of keukens gereden.
We reden in tempo nul, en ik begreep binnen een half uur heel goed waarom - want de vrouw voor me moest ineens keihard op de rem voor een man die langsfietste met een gigantische pan soep (opnieuw: geen grap).
We stopten bij een Chinese tempel én een Thaise, waar een enorm Boeddhabeeld stond.

Grappig om te weten:
- In Thaise tempels doe je je schoenen altijd uit, je zorgt ervoor dat je voeten nooit naar Boeddha wijzen en je buigt, bukt of zit zodat je niet hoger dan Boeddha bent.
- In Chinese tempels mogen je schoenen aan, maar stap je óver de drempel heen, neem je een 'donatie' mee (bijv. bloemen) en overal bidt je met wierook. Héél véél wierook!

Er liepen monniken rond, die graag een praatje maken met elkaar of met ons. Ook werd er met een soort 'houten stam' tegen een grote bel/gong geramd. Dat doen de mensen zodat Boeddha de gebeden hoort.
Heel leuk om al die kleine gedragsregeltjes terug te zien.

Na de fietstocht van drie uur, werd het echt heel warm. We zijn gaan lunchen (gebakken banaan, yum!) en door Chinatown gaan lopen.
Nou is het hartstikke leuk en aardig om een keer in die chaos te zijn geweest, maar niet met 35+ graden en ook niet met al je spullen.
Ik zou er ook niet echt iets eten van een straatkraampje, en ik vond het overal echt heel smerig ruiken.
Met gevaar voor eigen leven heb ik een foto van het straatbeeld gemaakt. Het typische drukke beeld wat je hebt van Chinatown (gekleurde borden, file, toeterende auto's, mensenmassa), dat klopt.

Na deze bijna doodervaring, zijn we even gaan chillen aan het zwembad bij ons hotel.
Die avond hebben we gegeten in de Bayioki Skytower.
Op de 86e verdieping stond een gigantisch lopend buffet, met werkelijk álles! Maarten heeft hier 'vogelnestjessoep' geprobeerd.
Voor alle mensen die geinteresseerd zijn waarom dit zo heet:
- Uit grotten in Thailand worden de nestjes van vogeltjes van de muur gehaald, deze maken de vogels met hun speeksel. Van deze nestjes wordt dan de bouillon/soep getrokken.
Heerlijk toch? Als je dat hoort wil je het natuurlijk meteen proberen.
Nope, het bleek ook echt niet lekker.

Na het eten zijn we nog wat verdiepingen hoger gegaan voor de skyview. Een ronddraaiend plateau (met hek) waarvan je de hele stad kunt zien, verlicht en wel. Heel gaaf!
Maarten met zijn hoogtevrees vond het minder prachtig, maar is wel gaan kijken.
De attractie van deze toren: de glazen lift die binnen een minuut van verdieping 90, naar nul gaat, was ook heel tof.
(opnieuw, maarten is het hier niet mee eens.)

Lekker op tijd naar bed gegaan, morgen nog een dagje Bangkok en 's avonds richting het station voor de nachttrein.