Victoria Falls - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Saskia Kampen - WaarBenJij.nu Victoria Falls - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Saskia Kampen - WaarBenJij.nu

Victoria Falls

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

11 Oktober 2018 | Zimbabwe, Victoria Falls

Om bij Victoria Falls te komen, moesten we een hele trip maken.
We moesten zelf de grens over naar Botswana, zouden de auto inleveren bij Kasane Airport en daarna met een shuttle naar Victoria Falls gebracht worden.
Dat duurde allemaal eventjes. Zeker bij de grens van Botswana. Je moet namelijk eerst naar een controle waar je Namibië uit gaat, en dan een aantal meter verder naar een controle waar je Botswana in gaat.
Vingerafdrukken werden afgenomen, foto's gemaakt van je gezicht en stempels in je paspoort.. Heel gebeuren.
Met de shuttle hebben we hetzelfde. Botswana uit, Zimbabwe in..
Al met al een lange ochtend.

We komen rond het middaguur bij Victoria Falls aan. Een vrij moderne en toeristische stad in Zimbabwe. Hier komen bijna alle toeristen wel langs voor de watervallen.
We besluiten voor morgen de Victoria Falls tour te boeken en vandaag weer rustig aan te doen.
We lopen een stukje naar het centrum, drinken er wat en kopen er wat souvenirs. De mensen hier zijn een stuk vervelender dan voorheen, want iedereen wilt dat je de tour bij hen boekt en dus dringen ze gigantisch aan. Ook als je zegt al geboekt te hebben of dat je morgen naar huis gaat, they don't care.
De dollar in Zimbabwe bestaat niet meer, dus je kunt voor 1 Amerikaanse dollar (daar betaal je hier mee) een briefje van 1 miljoen Zimbabwaanse dollar krijgen, best grappig wel.
We eten vandaag bij een andere lodge, dat is gebruikelijk hier. En we krijgen echt heel goed te eten. Mijn eetlust is nog steeds niet wat het geweest is, dus ik eet niet veel. Ook Maarten voelt zich niet helemaal jofel, en dus liggen we die avond vroeg op bed.

Dan de dag erna: De grand tour Victoria Falls. Ik had er helemaal zin in!
Onze gids was een vrolijke man, maar had moeite met de groep bij elkaar te houden. Uiteindelijk legde hij maar uit wat de route was om alles te zien en spraken we bij het eindpunt maar weer af. Iedereen gaat toch wel zijn of haar eigen weg.
De Falls zelf waren indrukwekkend en absurd hoe groot het is. Je hele uitzicht bestaat uit waterval óf de nevel die er van af komt.
Ik heb meerdere malen mijn camera moeten wegstoppen omdat alles gewoon zeiknat werd. Het water dondert met zo’n kracht naar beneden, dat alles gewoon weer opspettert. Mensen liepen hier ook gewoon in regenponcho’s. (met 38 graden, mensen doe normaal).

Aan het einde van de tour, vertelde de gids dat je ook een helikoptervlucht kon maken. Hij kon wel bellen om te reserveren voor diezelfde dag nog. We hadden het hier thuis al over gehad en door de prijs twijfelde ik, maar nu in de watervallen had gezien moest ik dat ook van bovenaf bekijken. Ik was er nu, ik ging dit niet missen.
Zo gezegd, zo gedaan. We werden vanaf de parkeerplaats, meteen richting een berg gebracht waar de helikopters klaar stonden. Lopende band werk was dit gewoon, want elke 10 minuten ging er een helikopter met nieuwe mensen de lucht in.
We werden gewogen, ondervraagd over bloeddruk of andere dingen en kregen uitleg over hoe we zouden vliegen.
12 minuten, 150 dollar he.. dat wel.
Ik mocht voorin, dat vond ik bijna cooler dan dat ik überhaupt die lucht in ging…
We zagen een groep olifanten onder ons, daarna de Zambezi rivier en toen ineens hingen we boven de Victoria Falls. Vanaf boven zag je pas écht hoe groot het was. Bi-zar gewoon.

Wat feitjes:
- De falls zijn 1710 meter breed, 128 meter hoog en er valt per minuut 500 miljoen liter water over de rand.
- De lokale bevolking noemt het de Mosi-oa-Tunya, wat letterlijk ‘De rook die dondert’ betekend.
- Dr. Livingstone ontdekte de watervallen en noemde ze naar de toenmalige koningin van het Verenigd Koninkrijk – Koningin Victoria.
- De Victoria Falls zijn door UNESCO als werelderfgoed verklaard.

Als allerlaatste hadden we nog een Sundowner tegoed, van de organisatie gekregen.
Hier kregen we lekkers te eten, lekkers te drinken en we genoten van het allerlaatste uitzicht van de Zambezi rivier.
Een groep olifanten nam een bad, een paar nijlpaarden lieten zich nog even zien, en voor de laatste keer zagen we een prachtige, Afrikaanse zonsondergang. Heerlijk genieten.