Khao Sok Nationaal Park - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Saskia Kampen - WaarBenJij.nu Khao Sok Nationaal Park - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Saskia Kampen - WaarBenJij.nu

Khao Sok Nationaal Park

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

28 Januari 2016 | Thailand, Bangkok

Na 12 uur wakker liggen door het licht in de trein, stappen we prima op tijd om 8:15 uur op het perron van Surat Thani.
Ik heb niet echt bedacht of hier iets te doen was, maar het ziet er nogal verlaten en saai uit. Een ontbijtje gescoord en daarna met de bus richting het Khao Sok Nationaal Park.
Dit is nog 3 uur rijden, dus je snapt hoe lekker ik heb kunnen slapen na die nacht in de train from hell.

Na drie uur, wordt ik wakker gemaakt door Maarten.
Een beetje suf stap ik uit de bus en dan zie ik het échte Thailand. Of in ieder geval, het beeld dat ik van tevoren van Thailand had.
Ons hotelletje staat echt midden in de jungle, aan een riviertje. Overal om ons heen hoor je vogeltjes, apen, en vooral...rust.
Wát is dit een verademing na het chaotische Bangkok.

Het hotel bestaat uit allerlei kleine, groene hutjes die op palen staan, mocht de rivier door regenval ineens heel hoog komen. Dit stond beschreven als primitief, maar niets is minder waar. Binnen staan twee mooie bedden met klamboes, airco hangt aan de muur, tv staat op een kastje, douche en toilet hartstikke ruim en netjes...echt top!
Wel wordt ons verteld om de balkondeur dicht te laten. Als je op het balkon gaat zitten, doe de deur dan dit. Overal zitten hier apen, en die lopen rustig naar binnen, op zoek naar eten.

We besloten met een grote groep, dat "tuben" op de rivier wel een leuke activiteit bleek voor de middag. Maart en ik gingen eerst even erg enthousiast op pad met verrekijker én camera. Wát een gave plek was dit... Weinig restaurantjes of winkeltjes, maar dat past hier ook eigenlijk niet tussen. In de verte zien we gigantische bergen waar een asfaltweg tussendoor loopt.
Uiteindelijk om een uurtje of 2, gaan we dus tuben. Voor de belangstellenden, dit is in een bandje, chillen op de rivier.
Dat dachten we...alweer werden we verrast door het feit dat dit riviertje, verderop best wel wat 'wilder' was dan het er uit zag.
Regel was: Je moet met je kont in dat bandje zitten, dat is de normaalste manier.. We werden 'begeleidt' door wat Thaise mannen die zo nu en dan bij een stroomversnelling, de keien die in de weg lagen, aan de kant gooiden.

Maarten leek het een fantastisch idee om op zijn buik in de bank te gaat liggen, face first. De enige regel werd hard lachend verbroken, gevolgd door nog wat 'stoere' mannen die dat ook wel geinig vonden.
Niet veel later kwam ik langs Maarten gedobberd en stond hij een beetje verlaten in het water. Bleek dus, hij was gevallen en had net zijn schouder uit de kom gehad...én weer teruggezet.
Besef even dat ik langs...dobber, maar niet echt kan ingrijpen want ja - ik kon er ook niet echt gaan staan of uitstappen.
Gelukkig kwam een mannetje van de organisatie hem al snel helpen en is alles goedgekomen.
Eindstand: Maart heeft de halve vakantie met een mitella, gemaakt van een sjaaltje, rondgelopen.

Die avond hebben we maar gewoon in het restaurantje van ons hotel gegeten, wat trouwens prima beviel. De Pad Thai was heerlijk!